Biznesplan, definicja w Wikipedii
Biznesplan (plan biznesowy, ang. business plan) ? dokument przedsiębiorstwa zawierający ocenę opłacalności przedsięwzięcia gospodarczego1. Sporządzany na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne przedsiębiorstwa ? m.in. w celu pozyskania źródeł finansowania inwestycji. Zawiera opis celów, jakie przedsiębiorstwo zamierza realizować w przyszłości z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań rynkowych, finansowych, marketingowych, technologicznych, organizacyjnych i kadrowych. Jego elementami są m.in. analiza finansowa, analiza rynku, analiza SWOT.
Biznesplan często sporządzany jest jako załącznik do wniosku kredytowego. Kredytobiorca musi wykazać, że nowe przedsięwzięcie będzie rentowne. W celu efektywnego zarządzania biznesplan powinny sporządzać zarówno nowo tworzone przedsiębiorstwa, jak i przedsiębiorstwa już funkcjonujące w przełomowych momentach związanych ze zmianą profilu działania, wejściem na nowe rynki, przeprowadzeniem fuzji lub przejęciem.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Biznesplan
Dokładanie do biznesu
Otwieranie firmy zawsze wiąże się z różnymi wydatkami, zarówno tymi regularnymi jak i jednorazowymi. Należy brać je pod uwagę przy zakładaniu jakiejkolwiek działalności,a zwłaszcza spółki, ponieważ w tym przypadku musimy jeszcze wprowadzić kapitał zakładowy- minimum 5000 zł. Do tego dochodzą nam jeszcze koszty związane z ubezpieczeniem zdrowotnym oraz składki emerytalne, czyli około 1000 zł miesięcznie.
Należy pamiętać, ze początki w nowym biznesie są trudne i nie należy się zbyt szybko poddawać. Z reguły pierwszy rok jest tym najtrudniejszym pod względem finansowym. Często trzeba w tym okresie dokładać do biznesu, a przychody są minimalne. Zawsze można skorzystać z rad doradztwa finansowego oraz prognoz finansowych, takie dane mogą pomóc nam przejść przez ten początkowy okres.
Dotacje- to nie takie proste
Dotacje dla nowo powstałych firm to program wspierania rozwoju gospodarki w Polsce wpierany przez Unię Europejską. Jednak dotacje żądzą się swoimi prawami, więc nie każdy może je otrzymać. Nie są to również pieniądze, które można wydać na cokolwiek. W ramach dotacji trzeba rozpisać budżet, który przewiduje rozdysponowanie tych dodatkowych pieniędzy. I w ten sposób, czasami firmy są zmuszone wydać na promocję i marketing pieniądze, które bardzie przydałyby się na towar, albo na odwrót.
Oczywiście, aby otrzymać dotację należy najpierw złożyć wniosek, a temat nie jest prosty. Bez doświadczenia i znajomości wszystkich norm i ustaw z tym związanych praktycznie niemożliwe jest otrzymanie dotacji bez skorzystania z usług doradcy do tych właśnie spraw. Na szczęście jest wiele firm i osób trudniących się wypełnianiem wniosków i prowadzeniem dokumentacji w tym zakresie.