Klasyfikacje olejów
Aby umożliwić porównywanie między sobą różnych olejów silnikowych, zostały opracowane systemy ich klasyfikacji. Klasyfikacje ulegają ciągłym modyfikacjom, wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań w budowie silników oraz nowych technologii.
Można wyróżnić następujące klasyfikacje:
Klasyfikacje lepkościowe dla olejów silnikowych
Klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers)
Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych
klasyfikacja według ACEA ? klasyfikacja europejska
klasyfikacja według API ? cywilna klasyfikacja amerykańska
klasyfikacja według ILSAC ? klasyfikacja Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych
klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes-Benz (MB), Volkswagen (VW), Volvo, MAN, Ford, Japanese Automotive Standards Organization (JASO) itp.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy
Dodatkowe zakupy na stacji benzynowej
Podstawowym miejscem, w którym zakupów dokonuje kierowca samochodu jest stacja benzynowa, w której często kupuje paliwo do swojego pojazdu. Zakupione paliwo może zostać zatankowane samodzielnie przez właściciela pojazdu, a także wlane do baku jego samochodu przez jednego z pracowników stacji benzynowej. W tym miejscu będzie można również dokonać zakupu oleju silnikowego, a także oleju hamulcowego oraz płynu do mycia szyb i wszystkich innych środków potrzebnych do pielęgnacji samochodu. Oprócz tego na wielu stacjach benzynowych można dokonać zakupu wielu produktów spożywczych i napojów kolorowych. Przy niektórych stacjach benzynowych znajdują się również myjnie samochodowe, w których można tanio umyć samochód.
Bazy i rodzaje olejów
Amerykański Instytut Nafty (American Petroleum Institute ? API) wprowadził podział baz, z jakich produkowane są oleje, na 5 grup:
Grupa I ? produkty destylacji ropy naftowej (obecnie już praktycznie nie stosowane poza specjalnymi olejami dla starych silników);
Grupa II ? destylaty ropy naftowej poddane uszlachetnianiu (czasami wyróżnia się Grupę II+ oznaczającą produkty z grupy II o podwyższonej jakości);
Grupa III ? destylaty ropy naftowej poddane rozbudowanemu uszlachetnianiu na czele z kilkakrotnym krakingiem w obecności wodoru (czasami wyróżnia się Grupę III+ oznaczającą produkty z grupy III o podwyższonej jakości);
Grupa IV ? krótkołańcuchowce poliolefiny (ang. polyalphaolefins ? PAO) otrzymywane drogą syntezy chemicznej;
Grupa V ? pozostałe bazy olejowe otrzymywane drogą syntezy chemicznej; najczęściej stosowane są oleje poliestrowe (ang. polyoester ? POE).
Oleje złożone z baz należących do grupy I i II (z ewentualnym niewielkim dodatkiem innych baz) nazywane są olejami mineralnymi.
Oleje złożone z baz należących do grupy I i II oraz baz grup wyższych w określonej ilości nazywane są olejami półsyntetycznymi. O zaliczeniu oleju do półsyntetyków decyduje minimalna zawartość baz grup III, IV i V w bazie oleju (baz dodatków) zależna od norm obowiązujących w danym kraju ? zazwyczaj jest to 25% lub 30%; oznacza to, że jest możliwa sytuacja, że olej zawierający w swej bazie 74% grupy II i 26% grupy III w jednym kraju zostanie zaliczony do półsyntetycznych (min. 25%), a w innych do mineralnych (min. 30%).
Oleje syntetyczne to oleje zawierające bazy grupy III, IV i V. W niektórych krajach (Niemcy i Japonia) oleje syntetyczne mogą zawierać tylko bazy z grup IV i V z ograniczoną ilością bazy grupy III (do 20%), a oleje zawierające bazy grupy III w większej ilości muszą być nazywane olejami w technologii syntetycznej (lub podobnie). W innych krajach natomiast wszystko zależy od polityki konkretnego producenta, jak będzie nazywał swoje produkty (tzn. czy będzie rozróżniał oleje z bazami grupy III od tych z bazami grupy IV i V). Oleje zawierające same bazy grupy IV albo V są dostępne tylko do celów specjalnych. Zazwyczaj stosuje się mieszaniny z przewagą jednej lub drugiej grupy (grupa IV jest trwalsza, a grupa V lepiej rozpuszcza dodatki).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy